måndag 24 november 2008

Om 6hundrasextio6


Jag är inte på något sätt speciell när det kommer till att lyssna på hårdrock. Sedan jag 1984 såg Twisted Sisters video "I wanna rock" på Bagen i Sveriges Television har jag gillat den hårdare musiken reservationslöst. Och jag gör det än idag.

Men jag var aldrig den där killen som lät håret växa (förutom den obligatoriska hockeyfrillan) eller bar jeansväst med patchar på. Jag köpte bara skivorna och läste artiklarna i tidningen Okej. Och lite senare så lyssnade jag på Rockbox på radion och ibland fick jag tag på Metal Hammer på tidningskiosken i Hallstahammar. Hårdrocken var en pojkrumsförälskelse.

Jag tror att jag delar den erfarenheten med många i min ålder.

Långt senare fick jag tillfälle att få skriva om musiken jag älskade. Det började på nätet på webbfanzinet Metalcentral.net. Och efter det gav Robban på Close Up Magazine mig en chans att skriva recensioner under ett år. Det var fantastiskt och fullständigt bisarrt eftersom jag knappast är den språkstilist eller den faktanörd som det egentligen krävs för att göra bra musikjournalistik.

Men jag fick ändå prata med några av mina gamla idoler.

Blackie Lawless har faktiskt ringt hem till mig.

Bara en sådan sak.

Nåväl. Jag är fortfarande ett fan och inget annat när det gäller hårdrocken från 80-talet. Det är den musiken jag alltid återvänder till. Den är nollpunkten i mitt musiklyssnande.

Därför tänkter jag i denna blogg skriva om den musik som betytt mest för mig. En kartläggning av soudtracket till min uppväxt helt enkelt. Jag gör inte anspråk på att säga något nytt om musiken och jag tänker inte anstränga mig för att hitta obskyra pärlor. Det kommer helt enkelt att bli texter om cirka 50 skivor som betytt mest. Dessutom kommer jag att lägga ut intervjuer och texter jag skrivit genom åren samt en del nyskrivet material och nygjorda intervjuer med folk som var aktiva då eller som liksom jag älskar 80-talets hårdrock. Och ibland blir det tuffa videos med astuffa band.

Förhoppningsvis blir det en underbar nostalgitripp.

Magnus Tannergren

Inga kommentarer:

 

Get this and more blogger templates free at "Free Blogger Help"